Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Mžik. Jak myslet bez přemýšlení

Malcolm Gladwell v knihe Mžik, s podtitulom Jak myslet bez přemýšlení, znovu kladie provokatívne otázky a nachádza pozoruhodné odpovede, po ktorých budú čitatelia uvažovať nad vlastnými skutkami. Ako na základe minima informácií vykonať rýchle a správne rozhodnutia? Dokážeme v priebehu niekoľkých sekúnd konať dostatočne zodpovedne a odborne? Máme možnosť nacvičiť naše nevedomé reakcie, aby sme sa nedopúšťali chýb?

Mechanizmus, prostredníctvom ktorého sa uskutočňujú tieto iba niekoľkosekundové rozhodnutia, sa volá „adaptívne nevedomie“. Čitatelia si možno hneď spomenú na metafory rýchleho a pomalého myslenia od Daniela Kahnemana alebo slona a jeho jazdca od Jonathana Haidta. V jadre ich aj Gladwellowho popisu sa nachádza tá istá téza: obrovské množstvo rozhodnutí činíme intuitívne, na základe niekoľkých sekúnd a nezriedka sú to správne rozhodnutia. Prečo? Ako zdroj odpovedí tentokrát Gladwell siaha po rozsiahlych výskumoch predovšetkým psychológov. Reč tela, mimika tváre, rozsiahla prax, vnímanie druhých ľudí – toto všetko je predmetom skúmania intuície v prestížnych inštitúciách.


„To, jak dobře se lidé ve vysoce stresujících a bleskově se měnících podmínkách rychlého poznávaní rozhodují, záleží na tréninku, pravidlech a zkoušení.“

Gladwell dokáže čitateľov upútať rôznorodými príbehmi (často úspešných) ľudí. Nevyhýba sa ani tragickým omylom, podrobne analyzuje rôzne chyby v uvažovaní. Vzápätí podloží svoje tvrdenia štatistikami a výskumami. Podobným spôsobom vie nájsť rovnováhu medzi zrozumiteľnosťou konkrétnych situácií reprezentujúcich abstraktnejší model ľudského správania. Príkladmi zo života rozhodne nešetrí: priming, speed dating, vojenské hry, improvizačné divadlo, hudobný priemysel, marketingové prieskumy. Knihu Mžik môžeme preto vnímať aj ako sprievodcu postmoderným svetom a jeho rôznorodosťou prejavov. Na ukážkach z armádneho a medicínskeho prostredia Gladwell prezentuje tvrdenie, že príliš veľa informácií sťažuje situácie, v ktorých sa očakáva expertné vyjadrenie.


Existujú pravdaže aj úplne nesprávne rýchle rozhodnutia. Dôležité je potom odlíšiť, kedy môžeme inštinktom dôverovať. Popísať takéto situácie si kladie Gladwell ako jeden z cieľov knihy. Každý človek má vedomé a nevedomé postoje. Nemusí to byť problém do okamihu, kým neovplyvňujú dôležitú komunikáciu. Typická situácia je pohovor do zamestnania, kde môže personalista vyhodnotiť kandidáta ako nevhodného práve na základe nevedomých preferencií pre isté typy osobnosti. Známym je tiež fakt, že ľudia volia politické strany na základe svojich emócií, premyslená voľba založená na analýze volebného programu nie je až taká častá. Zásadnou chybou rýchlych rozhodnutí je teda prvý dojem – ten sa vyskytuje často aj u obchodníkov. Skúsenosť a dlhodobá prax sú dobrý návod ako sa vyhnúť pasci prvého dojmu. Intuícia expertov je odlišná od laikov a preto sa môžu „trafiť“ úplne presne aj okamžitým odhadom situácie.


„To neznamená, že když se ocitneme mimo sféru své odbornosti, musíme mít nutně špatné reakce. Znamená to jen, že jsou mělké. Je těžké je vysvětlit a snadné je zmást.“

Rovnako ako v knihe Mimo řadu. Anatomie úspěchu (Bizbooks 2015), Gladwell zužitkoval bohaté skúsenosti reportéra a predkladá nezvyčajné osudy ľudí s pozoruhodnými vysvetleniami ich správania. Poukazuje na riešenia, predkladá dôkazy, že každý sa môže zmeniť, zmena k lepšiemu nie je výsada vybraných skupín. Aj cez knihu Mžik môže čitatelia lepšie porozumieť nielen okoliu, ale aj samým sebe.



Malcolm Gladwell: Mžik. Jak myslet bez přemýšlení
Preklad: Martin Weiss
Bizbooks 2015
248 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Mžik. Jak myslet bez přemýšlení

Mžik. Jak myslet bez přemýšlení

Malcolm Gladwell

Co se děje v našem mozku, když se musíme rychle rozhodnout a nemáme čas přemýšlet? Jak je možné, že znalec umění rozpozná na první pohled padělek, který neodhalily komplikované testy? Jak se stane, že vycvičení policisté zabijí v přestřelce nevinného člověka, protože ho považovali za zločince? Můžeme se spoléhat na stereotypy, anebo nás zradí? Momenty našeho instinktivního rozhodování zkoumá ve své nejnovější knize Mžik americký novinář Malcolm Gladwell. Ukazuje, že není důležité mít co nejvíce informací, ale vybrat si ty podstatné. Česky již vyšly i předchozí autorovy bestsellery: Bod zlomu a Mimo řadu.

Kúpiť za 11,39 €

Podobný obsah

Jedinečnosť ľudského vedomia

Recenzie

Jedinečnosť ľudského vedomia

Kniha o jednej z najzvláštnejších ľudských skúseností: halucinácii.

Lekcie strachu pre pokročilých

Recenzie

Lekcie strachu pre pokročilých

Štúdie rozvrátených osobností a ich neopakovateľných životov.

Čo je skryté pod ľadom

Recenzie

Čo je skryté pod ľadom

Slová „polárna námorná výprava“ sa spájajú s predstavou všetkých dobrodružstiev odvážnych mužov 19. storočia.