Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

 

Vlakom do večnosti

Môže utrpenie prinášať radosť? Za istých výnimočných okolností áno. Túto knihu, ktorá prináša číru radosť z čítania, napísal výnimočný autor, ktorý prešiel nepredstaviteľným, výnimočným utrpením. Tony Judt bol významný historik, esejista a jeden z posledných verejných intelektuálov už pred napísaním tejto knihy. Najmä jeho monumentálne dielo Povojnová Európa, ktoré vyšlo aj po slovensky, by malo byť povinným čítaním pre každého, kto chce porozumieť dnešnej Európe.

Bol na vrchole svojich síl (po prekonanej rakovine), keď mu lekári oznámili, že trpí na neurologickú chorobu, ktorá ho s istotou o niekoľko rokov zabije, predtým ho však ešte pochová zaživa v jeho vlastnom nehybnom tele. Ich predpoveď sa, bohužiaľ, naplnila a Judt po dvoch rokoch zomrel. Čas, ktorý mu zostával do posledného výdychu zmučeného tela, využil s noblesou, aká v dejinách literatúry nemá obdoby. Napísal tri knihy, jednou z nich je zborník týchto esejí písaných pre intelektuálny dvojtýždenník The New York Review of Books.

Vynález písma priniesol ľuďom okrem iných výhod aj útechu v smrteľnosti: to, čo napíšem, zostane živé. Málokto ju dokázal využiť, často najmä preto, lebo smrťou sa bežne nezaoberáme. Nesmrteľnosť si tak zaistili iba výnimoční autori skôr vďaka svojmu talentu než túžbe po večnom živote trvajúcom v ich diele. Keď sa však stretne výnimočný talent s akútnou hrozbou blížiaceho sa konca, vzniknú diela, ktoré berú dych. Hovorí sa im väzenská literatúra a okrem existenciálnej naliehavosti je typická krásou jazyka a štýlu. Tony Judt, uväznený v nehybnom tele, využil všetok zostávajúci čas, aby priviedol svoje vety k dokonalosti. Zoči-voči koncu je totiž každé zbytočné slovo hriechom. Sám si problém jazyka, ktorý často používame na zahmlievanie toho, čo chceme alebo skôr nechceme povedať, uvedomoval: „Keď slová strácajú integritu, strácajú ju aj myšlienky, ktoré vyjadrujú,“ napísal v eseji o slovách. Krása jeho štýlu teda spočíva v čistote jazyka, aká je dnes, keď sa brodíme naplaveninami slov chrlených z internetu, nesmierne vzácna. Preto je pre nás, ktorí sme zatiaľ nažive, čírou radosťou ich čítať.

Tony Judt napísal za tie dva roky tri testamenty. Jeden politický (Zle se vede zemi), jeden historický (Intelektuál ve dvacátém století – rozhovor s priateľom a historikom Timothym Snyderom) a jeden osobný (Penzión spomienok). Práve v tom osobnom testamente sa však prelínajú všetky tri. Cez spomienky na detstvo rozpráva o moderných dejinách Veľkej Británie, v textoch o školstve, intelektuáloch či revolucionároch účtuje s ideologickou a politickou zaslepenosťou svojich kolegov a všetko to drží pokope vďaka množstvu osobných zážitkov.

Nemá zmysel pokúšať sa žánrovo uchopiť túto knihu. Judt sa pohybuje v literárnom teréne s takou suverenitou, že každý pokus vopchať túto knihu do priečinku žánrov by bol jej urážkou. Ostatne, on sám si uvedomuje, že sa vymyká kategóriám, keď o sebe píše ako o „človeku na okraji“. Nie je ani Angličan, ani Žid, ani ľavičiar, ani konzervatívec a pritom na seba vzťahuje aj tieto a ďalšie definície.

Toto zvláštne postavenie mimo kategórií si zvolil sám, presnejšie, bol do neho vrhnutý svojím židovským pôvodom, mimoriadnym intelektom a vášňou pre poznanie. Rokom narodenia síce patril k povojnovej generácii, ktorá sa vzbúrila v šesťdesiatych rokoch, no on v tom čase už mal za sebou skúsenosť z kibucu, takže nepodľahol ideologickým zvodom mladých maoistov. Pôvodom patril skôr k nižšej strednej triede, vďaka talentu sa však dostal medzi britskú intelektuálnu elitu, ktorá pochádzala z podstatne vyššieho sociálneho rebríčka. Aj tú opustil a stal sa Angličanom v New Yorku. Prechádzal hranicami identít ako nôž maslom a mnohých tým fascinoval, iných poburoval. Dalo by sa povedať, že za svojich 62 rokov stihol prežiť niekoľko životov.

Všetky tieto životy počas čakania na smrť, počas nocí bez spánku, v existenciálnej aj fyzickej samote nanovo prežil, prešiel všetkými zákutiami mysle a pamäte, premyslel a vytriedil. Táto kniha je esenciou jeho samého, esenciou všetkých jeho životov. Vložil ich do viet, ktoré vyzerajú na prvý pohľad úplne jednoducho, lebo sú oprostené od všetkých pokusov básnicky ich prikrášliť, napriek tomu sú čistou poéziou, ak máme pod poéziou na mysli zhutnenie jazyka na samý prah jeho možností. Odrážajú jeho životy s takou silou, že čitateľ má pocit, že ich prežil s ním. Toto je podstata literatúry. Tony Judt nám ju predviedol v jej dokonalej forme.

Ďalšou výnimočnou vlastnosťou tejto knihy je paradox, že hoci je písaná na sklonku života a s vedomím blížiaceho sa konca, autor sa nepokúša o transcendentálne úvahy o zmysle a podstate bytia. Je to jasný odkaz všetkým, ktorí by niečo podobné očakávali: zmysel našej existencie spočíva v pokuse pochopiť to, kým sme a prečo sme sa takými stali. Ostatné prenechajme okamihu, ktorý má prísť, o ktorom ešte nikto nepodal správu a tak to má aj ostať.

Tony Judt je síce rovnocenným kolegom európskych mysliteľov od antiky až podnes, ale svojím založením bol klasický človek osvietenstva. Aj preto tak miloval vlaky, produkt a symbol tejto éry. On sám to zdôvodnil takto: „Bytie mi vždy spôsobovalo stres, pretože všade, kde som bol, bolo treba čosi vykonať, niekomu urobiť radosť, splniť si nejakú povinnosť, nedokonale zahrať dáku rolu. A vždy tam čosi nesedelo. Stávanie sa mi naopak prinášalo úľavu. Najlepšie som sa cítil, keď som sa niekam vybral sám; čím dlhšie mi trvalo sa tam dostať, tým lepšie. Prechádzky boli príjemné, bicyklovanie ma bavilo, cesty autobusom mi robili radosť. Ale vo vlaku som bol v siedmom nebi.“

Možno práve preto urobil jedinú výnimku, keď sa v súvislosti s vlakmi dotkol transcendentna a svojho prípadného pobytu vo večnosti. Je to posledná veta z celej knihy a týka sa jedného vláčika vo Švajčiarsku, ktorým sa vozieval ako dieťa: „Nemôžeme si vybrať miesto, kde sa náš život začína, ale môžeme ho zakončiť tam, kde chceme. Ja viem presne, kde budem: bezcieľne a navždy sa budem voziť týmto malým vláčikom.“


predslov Martina M. Šimečeku




Tony Judt

Penzión spomienok

vydal SALON) 2015

preklad: Julia Sherwood

predslov: Martin M. Šimečka

Zobraziť diskusiu (0)

Penzión spomienok

Penzión spomienok

Tony Judt

Penzión spomienok veľkého historika 20. storočia Tonyho Judta sú memoáre - jediné svojho druhu. V každej eseji dominuje jeden z detailov jeho osobnej skúsenosti, zasadený do rámu histórie. Judtova mladistvá láska k trase londýnskeho autobusu sa stáva úvahou o verejnom občianstve. Jedlá aj vlaky voňajú životom, ako nás vodí povojnovým Lodýnom svojho detstva, Parížom, Prahou či východným New Yorkom, kde si našiel domov. Tony Judt vnáša do všetkého svoju priezračnú morálku a svoj humor – od rýchlych áut, cez pivo, politický radikalizmus až po ničivú chorobu, ktorá mu napokon vzala život. Kniha, ktorá vznikla, keď už bol Tony Judt ochrnutý a nemohol fyzicky písať, si našla podobu v usporiadaní izieb švajčiarskeho horského hotela, ktoré mu ostalo v hlave: toho teplého úkrytu uprostred tmy, čo sa okolo neho hromadila. Úvod k slovenskému vydaniu napísal Judtov obdivovateľ Martin M. Šimečka, ktorý bol pred rokmi na niekoľko dní v oáze uprostred močiarov štátu Georgia jeho hosťom.

Kúpiť za 15,00 €

Podobný obsah

Fedor Gál 70

Správy

Fedor Gál 70

Fedor Gál je pro mě jedním z lidí, kteří symbolizují moderní svobodné Slovensko. Navíc - jsem obdivovatel jeho přímé řeči.

Dva dojímavé príbehy

Správy

Dva dojímavé príbehy

Niekedy otvorím knihu a cítim, že teraz je ten správny čas, kedy si ju musím prečítať. Nedávno som prečítal 2 knihy, ktoré majú niečo spoločné. Hlavným hrdinom týchto kníh je muž, ktorému zomrela manželka a on sa nevie s jej stratou vyrovnať. A keďže život bez milovanej ženy pre týchto mužov nemá zmysel, hľadajú spôsob, ako ho ukončiť.

Zbrane Kornela Földváriho

Správy

Zbrane Kornela Földváriho

„No nie je ten život zlomyseľné prasa, ktoré sa vyžíva v detinských schválnostiach a dobre sa zabáva na našich reakciách?“ Napísal raz Kornel Földvári svoje milovanej sestre Irene Lifkovej. Roky jej spolu so svojou ženou Naďou písal každý týždeň jeden dva listy, písal ich na stroji a posielal poštou do Trenčína.