Medzi knihami - čerstvé informácie z diania v knižnom svete

Scotland Yard

Prítomnosť určitých vzorcov správania zločincov, zhoda zbrane, podobnosť obetí, rovnaký motív, azda to, čo sa v súčasnosti nazýva profil páchateľa, to všetko postavilo políciu konca 19. storočia pred neľahkú úlohu: musela vyvinúť nové metódy vyšetrovania.

Naplno si tiež uvedomovala rolu, akú zohráva vyriešenie zločinov v očiach verejnosti, vzhľadom k tomu, že čelila otvorenému spochybňovaniu autority polície v dôsledku nevyriešených vrážd vo Whitechapeli. Sérioví vrahovia pravdepodobne existovali počas celej histórie, ale až s príchodom Jacka Rozparovača sa o nich takto začalo uvažovať.


Práve do obdobia, v ktorom začala úzko komunikovať modernita a zločin a na svet prichádzala éra novodobej kriminalistiky, umiestnil americký spisovateľ Alex Grecian svoj románový debut Scotland Yard. Novovzniknuté oddelenie vrážd anglickej polície je tu konfrontované s vrahom hľadajúcim svoje obete medzi policajtmi a zároveň sa objavujú zvláštne vraždy mužov s podobným vzhľadom. Grecian nielenže podrobne zobrazil vznikajúce oddelenie so všetkým organizačným chaosom a nie úplne jasnými kompetenciami, navyše obohatil dej aj o ďalšiu novinku tých čias: o forenzného patológa.


Tímová spolupráca detektívov a lekára pri riešení krutých vrážd prináša pozoruhodný literárny zážitok. Obzvlášť aj preto, lebo Grecian použil špecifickú literárnu techniku: jeden z rozprávačov príbehu je sám vrah. Jeho identitu čitatelia spoznajú čoskoro po začatí románu, uhol pohľadu tohto človeka mení aj vyznenie diania, pretože on sám nepozná presne všetky okolnosti udalostí, v ktorých sa ocitol. Na pozadí nezriedka akčného deja sa odvíjajú hlbšie ukryté témy: obchodovanie s deťmi, chudoba, nízky sociálny status polície, šarlatánska medicína verzus moderné vedecké prístupy a tiež zlovestná predtucha o násilí, respektíve zločinnosti ako forme epidémie.


Postavy Scotland Yardu sa pohybujú labyrintom rozširujúceho sa Londýna, ohromnej metropole tých čias. Úzke uličky, krčmy, chudobince, periféria ale aj štvrť vyšších vrstiev: Grecian umiestnil hrdinov aj zlosynov do panoptika rôznych spoločenských vrstiev, predovšetkým však tých nižších. Opisy prostredia sú živé, postavy temperamentné, dej strhujúci. Azda práve kombinácia týchto vlastností spôsobila nomináciu románu Scotland Yard na viaceré prestížne literárne ceny v oblasti detektívnej prózy. Grecian svojím románom otvoril sériu voľne prepojených príbehov z prostredia oddelenia vrážd Scotland Yardu, z ktorej je v českom preklade už aj pokračovanie s názvom Černý kraj (Argo 2016).



Alex Grecian: Scotland Yard
Preklad: Jitka Fialová
Argo 2015
392 strán

Zobraziť diskusiu (0)

Scotland Yard

Scotland Yard

Alex Grecian

Londýn 1889. Hrůzovláda Jacka Rozparovače zrovna skončila, ale další éra nepochopitelného násilí právě začíná. Nově založený tým vyšetřovatelů vražd musí čelit útoku do vlastních řad – v kufru na nádraží se najde zohavené tělo inspektora Littlea a nastávázávod s časem. Londýn je městem na pomezí nové éry – v salonech měšťanských domů se vedou intelektuální debaty a technický pokrok kráčí nezadržitelně kupředu, ale chudina stále živoří ve stokách připomínajících středověk. Inspektor Day, který do Londýna přibyl teprve nedávno z venkova, pochybuje, že tohle město někdy pochopí, pochybuje, že je dost dobrý pro svou milovanou novomanželku, a ze všeho nejvíc pochybuje o tom, že je dost chytrý na to, aby vraždu, která nezůstane osamocenou, vyřešil. S pomocí dr. Kingsleyho, prvního forenzního patologa, a Henryho, pouličního blázna, však jeho šance na úspěch překvapivě stoupají. Viktoriánský Londýn se svými brlohy a zatracenci bojujícími o přežití pod tenkou slupkou modernity vás vtáhne do temného labyrintu a už vás nepustí.

Kúpiť za 17,20 €

Podobný obsah

Piranesi

Čo číta výkonný riaditeľ OZ Cesta von Pavel Hrica

Piranesi

Zvláštny chlapík menom Piranesi žije sám v alternatívnom svete – nekonečnom labyrinte siení, ktoré sú plné mramorových sôch. V dolných sieňach Dom hraničí s oceánom a hore s oblakmi. Piranesi sa živí rybami a morskými riasami. Vedecky skúma jednu sieň za druhou a robí si o všetkom systematické zápisky. V tomto Dome sa vyskytuje už len iný živý muž „the Other“, s ktorým sa Piranesi stretáva na chvíľu každý utorok. Títo dvaja a pozostatky niekoľkých mŕtvol tvoria celé ľudstvo. Alebo nie? Piranesimu sa začínajú diať divné veci. Mysteriózna fantázia sa mení na detektívne pátranie, v ktorom Piranesi objavuje inú svoju identitu. Clarkovej román si ma pripútaval každou ďalšou kapitolou. Nevedel som ho pustiť z rúk. Popri čítaní vo mne rástli otázky: kým vlastne naozaj sme? Čo vnímame reálne a čo je len skreslenie? Ako ovplyvňuje naše prostredie to, čo si myslíme o sebe a svete?

V tmavej komore

Čo číta grafický dizajnér Ondrej Jób

V tmavej komore

Napoly memoáre, napoly esej, previazané úvahami o identitách – národnej, etnickej aj rodovej. Hlavná postava, autorkin otec, maďarský Žid, prežil hrôzy druhej svetovej vojny v Budapešti a po vojne emigroval do USA, kde si založil rodinu a pôsobil ako úspešný retušér fotografií v New Yorku. Do Maďarska sa vrátil až pred osemdesiatkou ako Stefánia – po tom, ako absolvoval operáciu na zmenu pohlavia. Tento až neuveriteľný príbeh priam núti na zamýšľanie sa nad vlastnou identitou, nad tým, aké hranice majú národy, ako veľmi našu súčasnosť ovplyvňuje naša rodinná aj civilizačná história. Kniha je o to silnejšia, že sa týka nášho geografického regiónu a opisuje našu zdieľanú minulosť. Krátko po dočítaní knihy som mal možnosť bližšie spoznať Budapešť (niekoľkokrát som sa pri potulkách dokonca úplnou náhodou ocitol priamo pred domom, kde prežil detstvo malý István) a musím povedať, že mi otvorila nové perspektívy v nazeraní nielen na Maďarsko, ale aj v nazeraní na Slovensko, jeho miesto v Európe a moje miesto v ňom.

Ženy aj muži, zvieratá

Čo číta kníhkupkyňa Na korze Alexandra Harvanová

Ženy aj muži, zvieratá

Richard Pupala u mňa knihou Ženy aj muži, zvieratá trafil do čierneho. Ako empatická čitateľka som vnímala postavy jeho svojráznych poviedok živo a plasticky. V jednotlivých textoch som vedela odčítať ich minulosť, emocionálnu výbavu a vnútorné rozpoloženie. A to všetko aj napriek tomu, ako píše Mária Ferenčuhová v zdôvodnení, prečo sa táto kniha ocitla v desiatke nominovaných kníh na cenu Anasoft litera 2021, že mi Pupala poskytol iba jeden výrez, obraz, situáciu. Poviedky vystaval výborne situačne aj dialogicky. Z príbehov si tak vnímavý čitateľ môže odniesť naozaj silnú emóciu.