Šachové figúrky
Oceňovaná detektívna trilógia z ostrova Lewis sa dočkala svojho záveru v práve vydanej knihe Šachové figúrky. Nezvyčajnou na trilógii je jej humánny rozmer. Petra Maya zaujímajú predovšetkým medziľudské vzťahy, morálne aspekty ťažkých rozhodnutí, psychológia postáv a umiestnenie ich konania do tvrdého prostredia temnej krásy súostrovia Hebríd.
V predchádzajúcich dvoch románoch Čierny dom (Plus 2015) a Muž z ostrova Lewis (Plus 2016) vytvoril Peter May melancholickú a dramatickú atmosféru životov v takmer uzavretom prostredí. Existenciálna dráma obyvateľov ostrovnej komunity získala každým príbehom nový rozmer a minulosť postáv opäť svedčí o nevyhnutnosti platiť za svoje chyby.
Román Šachové figúrky začína zvláštnym úkazom zmiznutia plesa v horách a objavu lietadla na jeho dne, pričom sa predpokladalo, že lietadlo zmizlo pred 17 rokmi na úplne inom mieste. V lietadle našli telo zavraždeného muža, Roddyho Mackenzieho, rockového speváka, podobne ako v predchádzajúcich dieloch trilógie, ani tu ale netvorí vyšetrovanie vraždy hlavnú dejú líniu.
Bývalý detektív Fin Macleod, hlavná postava trilógie, získa prácu vedúceho bezpečnostnej služby strážiacej farmy a lesy. Dostane za úlohu chytiť pytliakov loviacich ryby, jedným z nich je však aj jeho bývalý priateľ John Angus „Hvizdoš“ Macaskill. Prezývku získal Hvizdoš zo stredoškolského obdobia, kedy hrával v rockovej skupine na flaute. Zdá sa, že viaceré nevyriešené situácie smerujú práve k Hvizdošovi a Fin hľadá nielen spôsob ako zamedziť jeho pytliačeniu ale tiež ako zachrániť priateľstvo s ním. Postupne sa objavujú nové postavy a prinášajú vlastné verzie azda zabudnutých, ale skôr vedome potlačených príbehov zo spoločnej minulosti a Roddyho zmiznutie získava nečakanú aktuálnosť.
Niektoré kapitoly majú podobu retrospektívnych pohľadov do minulosti, pretože do nej smerujú nielen vysvetlenia súčasného stavu, ale predovšetkým silné emocionálne väzby spájajúce postavy cez priepasť dlhých rokov odlúčenia. Spomienky oživujú dávno zabudnuté udalosti, otvárajú rany a odkrývajú potlačované traumy obyvateľov ostrova Lewis. Tragédia jednotlivcov má na ostrove často podobu deštruktívneho zásahu do celej komunity.
„Sme lapení na tomto úzkom kúsku sveta. Pestujeme si bolesť a výčitky svedomia. Dozadu sa obzeráme so sklamaním a dopredu so strachom.“
Mayove postavy vôbec nie sú hrdinovia, skôr obyčajní ľudia prevalcovaní každodennými starosťami. Značnú časť života prežili v obavách, ťažkej práci s neistým výsledkom a dokonca ani taký skutok ako záchrana života pre ne neznamená povznesenie, skôr spôsobuje nové trápenie. May vynikajúco využíva strohý jazyk alebo dokonca len náznak gesta. Minimalizmus mu ale nebráni vo vynikajúcich dialógoch a budovaní napätia. Určite tomu napomáha aj prostredie typické nehostinnosťou, dažďom a chladom. Trilógia z ostrova Lewis patrí určite medzi pozoruhodné diela aj kvôli skúmaniu morálky postáv, ich svedomia a uvažovaniu o vlastných činoch. Z pohľadu celej trilógie je navyše potrebné oceniť aj vizuálnu stránku kníh, vyzerajú veľmi pekne a vkusne.
Peter May: Šachové figúrky
Preklad: Alojz Keníž
Plus 2016
400 strán